Liczba gości

poniedziałek, 7 października 2013

5.Przedstawianie zjawisk na mapach

1.Rozpoznaj na podstawie poniższych opisów metody prezentacji zjawisk na mapach, a następnie podaj ich nazwy.
a) Metoda ta ukazuje natężenie określonego zjawiska w granicach danego obszaru za pomocą barw o ustalonej skali.
Metoda Izolinii

b) Za pomocą tej metody można przedstawić zjawiska, które zmieniają się w przestrzeni w sposób ciągły
Metoda kartogramu

c) W metodzie tej wykorzystuje się znaki umowne do przedstawiania na mapie obiektów, które są zbyt małe, aby pokazać je w skali mapy
Metoda Sygnaturowa

d) Metoda ta służy do przedstawiania wielkości lub struktury zjawiska za pomocą diagramów lub wykresów naniesionych na mapę
Metoda kartodiagramu

2. Wykonaj poniższe polecenia.

a) Narysuj na mapie izohipsy, łącząc ze sobą linią ciągłą punkty o tej samej wartości wysokości bezwzględnej
należy połączyć ze sobą wszystkie 600, 500, 400 i 300

b) Uzupełnij legendę. Dobierz skalę barw hipsometrycznych tak, aby obszarom leżącym najwyżej odpowiadał kolor czerwony, a obszarom położonym niżej - zielony.
kratki (liczone od góry)
1.czerwony
2.żółty
3.jasny zielony
4.średni zielony
5.ciemny zielony

c) Wypełnij powierzchnię między poziomicami według przyjętej skali barw
kółko środkowe kolorujemy na czerwono, następne na żółto, potem na jasno zielono i dalej tak jak na skali barw

3.Na podstawie danych zawartych w tabeli sporządź kartogram przedstawiający gęstość zaludnienia w poszczególnych województwach w 2007 roku. W tym celu wykonaj poniższe polecenia.

tabelki nie chce mi się przepisywać i myślę że nie jest to konieczne

a) Pogrupuj województwa według przedziałów wartości gęstości zaludniania podanych w legendzie

0-86
lubelskie
lubuskie
podlaskie
warmińsko-mazurskie
zachodniopomorskie

87-121
kujawsko-pomorskie
opolskie
podkarpacie
pomorskie
świętokrzyskie
wielkopolskie

122-146
dolnośląskie
łódzkie
mazowieckie

147 i więcej
małopolskie
śląskie

b) Uzupełnij legendę. Dobierz skalę barw w taki sposób, aby większemu natężeniu zjawiska odpowiadał ciemniejszy odcień koloru zielonego, a mniejszemu - jaśniejszy

0-86 = najjaśniejszy odcień zieleni
87-121 = ciemniejszy odcień zieleni od poprzedniego
122-146 = jeszcze ciemniejszy odcień zieleni od poprzedniego
147 i więcej = najciemniejszy odcień zieleni

c) Zamaluj na mapie obszary poszczególnych województw zgodnie z przyjętą skalą barw
 np. śląskie i małopolskie na najciemniejszy odcień zieleni, a lubelskie i lubuskie na najjaśniejszy odcień zieleni

4. Na podstawie zamieszczonej obok mapy wykonaj polecenia

a) Podaj wysokość bezwzględną szczytu Czupel
882 m n.p.m.

b) Podaj wysokość bezwzględną, na której położony jest punkt A
500 m n.p.m.

c) Oblicz różnicę wysokości między szczytem Czupel a punktem A

Obliczenia: 882-500=382

Odp.:Różnica wysokości wynosi 382 m.

5.Rozwiąż logogryf. Wyjaśnij znaczenie otrzymanego hasła.

1.Może być względna lub bezwzględna. - wysokość
2.Określa, ile razy odległość w terenie została pomniejszona na mapie. - skala
3. Mapa prezentująca w sposób ogólny środowisko geograficzne, np. państwa czy kontynentu. - ogólnogeograficzna
4.Umowny znak graficzny na mapie lub planie. - sygnatura
5.Linia na mapie łącząca punkty o takiej samej wysokości nad poziomem morza. - poziomica
6.Objaśnienie umownych znaków użytych na mapie lub planie. - legenda
7.Polega na uproszczeniu treści mapy. - generalizacja
8.Kartograficzna na mapie. - siatka
9.Mapa wykonana w dużej skali, np. 1:10 000. - topograficzna
10.Jedna z metod przedstawiania rzeźby terenu na mapach, polegająca na wypełnianiu powierzchni między poziomicami kolorami dobranymi według określonej skali barw. - hipsometryczna
11.Pomaga przy poszukiwaniu obiektów w obcym mieście. - plan

Hasło: Kartografia jest to nauka zajmująca się tworzeniem map.


27 komentarzy:

  1. Jeśli jakiś post wam sie przydaje do szkoły to byłabym wdzięczna gdybyście pisali to w komentarzach bo nie wiem czy mam dla kogo pisać ;) bo ostatnio zawiesiłam działalność bloga na rok aż do tego września bo miałam mało odwiedzających ale teraz widze że znowu mam dużo wyświetleń ;D

    OdpowiedzUsuń
  2. pisz pisz bo wszystkie ćwiczenia z geografii mi robisz ;D i moze jakie 5 dostane ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja korzystam i jestem bardzo wdzięczna takim osobom jak Ty :D Gdyby nie ten blog moje ćwiczenie z geografii byłoby całe pokreślone czerwonym długopisem nauczyciela xd

    OdpowiedzUsuń
  4. strona bardzo przydatna super

    OdpowiedzUsuń
  5. Boże, Dziewczyno ratujesz mi życie ;d Kc Kc <3 haaha ;p Nie no serio, jestem ci baaaardzo wdzięczna, że poświęcasz swój czas pomagając nam ;*

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki bardzo mi się przydało.

    OdpowiedzUsuń
  7. Super pomocne, wspaniałe do sprawdzenia.

    OdpowiedzUsuń
  8. Kocham cię robie wszystko z twojego bloga i dostałam 6 za ćwiczenia ;*

    OdpowiedzUsuń
  9. URATOWAŁAŚ MI ŻYCIE !

    OdpowiedzUsuń
  10. że ci się chce xDD, pisz, bardzo przydatne.
    (JAK WIDAĆ NIE TYLKO JA JESTEM FANKĄ HARREGO POTTERA ;D )

    OdpowiedzUsuń
  11. dzięki pisz dalej
    super

    OdpowiedzUsuń
  12. O ludzie dzięki ci wielkie tak bardzo mi sie nie chciało tego pisać a mam na jutro a dzięki tobie zajęło mi to 10 min :D życie mi uratowałeś jeszcze raz wielkie dzięki

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzięki Ci. Ratujesz moje ferie.

    OdpowiedzUsuń
  14. dzięki za odpowiedzi

    OdpowiedzUsuń
  15. super strona wszystko dobrze nie zawieszaj bloga bo pomagasz dużej liczbie osób

    OdpowiedzUsuń
  16. Jak byś mogła to rób całe ćwiczenia z twoją pomocą bd super.. Dziękuje za ten temat praca domowa bd zrobiona :)

    OdpowiedzUsuń
  17. dzięki przydaje się i to bardzo

    OdpowiedzUsuń